vineri, 3 aprilie 2015

Se caută debutanți

Se caută debutanţi în poezie, proză şi literatură pentru copii

CRISTIAN CHINA-BIRTA


Cum mi-am făcut de-a dreptul o datorie de onoare să vă semnalez anumite oportunităţi, mai ales când vine vorba despre chestiuni de astea mai de coracon, iată că vă dau şi informaţia – văzută la Lucian – că Editura Adenium organizează cea de-a III-a ediție a Concursului de Debut „Adenium Start”, pentru următoarele genuri literare: poezie, proză, literatură pentru copii. Găsiţi pe site regulament şi alea, alea, eu doar vă rog, dacă o să câştigaţi cumva şi o să vă apară cartea, să mă anunţaţi că vreau să o cumpăr şi eu. Cu autograf, altfel nu primesc! :))

Succes!
concurs-adenium-600x221

http://start.adenium.ro/

" TIMPUL " PENTRU ONLINE

Noua platformă web a revistei de cultură Timpul

Monstrul cititor

George Bondor

www.revistatimpul.ro
La ce este bun cititul? Aceasta este întrebarea pe care o ridică romanul scriitorului portughez Rui Zink, Cititorul din peşteră. Un copil sărac, ajuns hoţ de buzunare, are norocul să descopere cartea şi lectura. În această poveste fantastică, rolul profesorului este jucat de un monstru canibal, Anibalector. Autorul trimite aici, desigur, la numele lui Hannibal Lecter, personajul romanelor lui Thomas Harris, pe care cu toţii îl avem în minte aşa cum a fost întruchipat de Anthony Hopkins. Anibalector înseamnă „animalul cititor”, considerat un monstru de către contemporanii săi, care au pierdut rostul lecturii. Monstrul îl iniţiază pe copil în arta lecturii şi, ca orice iniţiere, aceasta nu e deloc uşoară. Copilul este obligat să citească anumite cărţi, alese cu grijă, pentru a le discuta apoi cu monstrul, iar de lucrul acesta depinde chiar viaţa sa. Totul se petrece ca în O mie şi una de nopţi, unde Şeherezada trebuia să-i spună sultanului câte o poveste în fiecare noapte, lăsând însă totul în suspans pentru noaptea următoare, tot pentru a-şi salva viaţa. Cu timpul, copilului începe să-i placă lectura, iar când îl eliberează pe monstru, devenit captiv în cele de urmă, este condamnat să devina scriitor. „E mai rau decât închisoarea pe viaţă!”, spune el. Mai mult, este obligat să le vorbească despre cărţi unor elevi închişi, şi ei, în cuştile lor.
Romanul este un excelent prilej pentru o meditaţie asupra lecturii. Aceasta „este o întâlnire între două voci: a noastră şi a cărţii”. Dar cum are loc întâlnirea? Este ea lină, lipsită de asperităţi? Sau, dimpotrivă, provoacă veritabile revoluţii interioare, modificându-l pe curajosul care se apropie de carte? „Un cititor trebuie să se menţină neutru faţă de cartea pe care o citeşte, întrebi tu? Eu n-aş fi atât de radical. De ce s-ar cădea ca eu să încetez a fi eu numai pentru că-l aud pe altul cum gândeşte? Şi cum aş putea eu să încetez a fi eu, chiar dacă aş vrea? Să se fi inventat oare deja chirurgia plastică pentru spirit? Totuşi, e adevărat că cititorul trebuie să ştie să încerce a vorbi limba cărţii. A vorbi limba cărţii şi a se abandona în voia melodiei ei, a se lăsa dus de curent, în loc să-şi risipească forţele vâslind contra mareei. Nu zic că trebuie să ne supunem, dar trebuie să devenim disponibili. Cartea, prin faptul că este scrisă, a făcut deja un pas mare către noi: e un dar. Acum ne revine nouă să mulţumim pentru amabilitate şi să facem un pas către carte”.
Ceea ce pare a fi un act de ospitalitate în faţa cărţii devine, în alt context, o veritabilă vânătoare. În definitiv, „o carte e o casă cu multe uşi”. Cheia poate fi uneori ascunsă. Cititorul trebuie sa devină atunci un veritabil prădător: uneori să atace imediat, alteori să plece şi să se întoarcă a doua zi. În sfârşit, există şi situaţia fericită când cartea şi cititorul se potrivesc deplin: „la fel ca în dragoste, lectura e o întâlnire între două persoane imperfecte care se pot completa la perfecţie”.
Concluzia romanului poate părea una sceptică. Aparent, cititul nu serveşte la nimic. „Fiecare le ştie pe-ale lui”. Dar, adaugă autorul, „lucrurile cele mai importante în viaţă sunt cele care nu servesc la nimic”. Fiecare rămâne cu ale lui, doar ca lectura îl face să le ştie mai bine şi să le ştie altfel.

Lansare Adenium la Zilele Doinaș

 Roxana Popa
lansare zilele doinas
'Tabloul unui destin- Ștefan Aug. Doinaș' de Mihaela Doboș va fi prezentat la Arad, în cadrul Zilelor și Serilor de Literatură Doinaș.
Sâmbătă, 4 aprilie, de la ora 10:30, în incinta librăriei Scienta din Arad, iubitorii de literatură marca Doinaș, se vor întâlni cu Daniel Cristea-Enache (critic literar) și Gabriel Cheșcu (redactor-șef Adenium). Moderatorul evenimentului va fi Daniel Șandru (director editorial Adenium).
Volumul sintetizează viața și opera marelui poet, dramaturg, traducător și eseist român Ștefan Aug. Doinaș, precum și implicațiile pe care opera sa le-a avut în cultura română. Autoarea abordează principalele segmente ale creației doinașiene, alocând un spațiu consistent unor aspecte mai puțin cunoscute ale biografiei unuia dintre membrii marcanți ai Cercului Literar de la Sibiu.
Mihaela Doboș (n. 1973) este profesoară de limba și literatura română la Colegiul 'Costache Negruzzi' din Iași, doctor în filologie cu teza Ștefan Aug. Doinaș, Studiu monografic. A absolvit Facultatea de Litere, secția română franceză, din cadrul Universității 'Al.I. Cuza' din Iași (1995) și un master în managementul instituțiilor publice (2008). În 2012 a beneficiat de o bursă doctorală în cadrul Universității din Strasbourg, Franța. A semnat articole în Timpul, Limba română, Poezia, Interstudia, Tabor, Accente în educație, Evenimentul și lucrări științifice în diverse volume academice. În perioada 2000 2013 a publicat 20 de lucrări de specialitate și auxiliare didactice, dintre care amintim: Limba și literatura română. Standard (4 vol.), Analele Colegiului 'C. Negruzzi' Iași (coordonator), Receptarea textului literar. Analize, sinteze, repere critice, Limba și literatura română de la competență la performanță, Compendiu de teorie și critică literară, Ghid de teorie literară.
'Tabloul personalității doinașiene nu a putut fi trasat decât în deplină cunoaștere a biografiei, a sensului — nu o dată sinuos sau controversat, în perspectivă târzie — în care se transformă actele unui om pe toată durata existenței lui. Apreciem ca excepțional aportul autoarei la inventarierea, gruparea pe direcții de manifestare scriptică și modalități de expresie, recuperarea și tezaurizarea, într-o lucrare impresionantă, a complexei acțiuni intelectuale a lui Ștefan Aug. Doinaș.' (Lăcrămioara Petrescu)
'Mihaela Doboș evidențiază faptul că personalitatea literară a lui Doinaș nu poate fi înțeleasă fără a se face raportare la vocația lui de traducător. Rețin atenția exactitatea termenilor și a descrierii activității de traducere comentată, prezentă la Doinaș, adevărat exeget al autorilor traduși de el. Lucrarea arată și modul de funcționare și modelizare a atitudinii traductive. (...) Acest punct de vedere foarte original pledează pentru punerea în relief a gândirii doinașiene în privința traducerii, cu mențiunea că studiul ar putea fi extins și fructificat științific în țară și în străinătate.' (Hélene Lenz)
'Lucrarea Mihaelei Doboș este o contribuție structural Ťpozitivistăť, ce își refuză nu atât obiectivitatea, cât, mai curând, imanența critică. Aceasta confirmă că avem în față un studiu metodic și atent proiectat, un veritabil îndreptar pentru orice amator de literatură română contemporană; o monografie în înțelesul concret și corect al termenului.' (G. Manolache)
'Acordul profund dintre urzeală și beteală modelează profilul în altorelief al acestei lucrări, excelența care-i împresoară continentele și cărările ce le leagă, fizica și metafizica sa.' (Pompiliu Crăciunescu)

joi, 2 aprilie 2015

Probleme la 23 de ani

 

„…un strigăt dureros după o perioadă îndelungată de înăbușire a sentimentelor reale despre viață și despre natura umană, cînd o resemnare în fața circuitului de nepătruns a ceea ce reprezintă însăși viața.”- Cosmin Leucuţa despre „Laptele negru al mamei”
Romanul care se anunţă parte dintr-o trilogie, urmînd a fi continuat cu volumele „Sămînța neagră a tatălui” și „Sîngele negru al copilului”, sintetizează în 390 de pagini plictiseala, mândria, egoismul, căutarea, iubirea, sexul, lupta în zadar, adică viaţa.
“Tipa ridică o sprînceană. EA era prietena lui. Lăsă plasa cu flori să cadă pe parchet, şi îl privi în modul acela. Era modul ei personal de a-l privi. Şi acum îl privea aşa. Încerca să îşi spună în sinea ei că nu văzuse cum tocmai prietenul ei primise o palmă de la altă tipă, care apoi ieşise plîngînd din apartamentul lui.”
„Citind cartea lui Cosmin Leucuţa nu îţi trece nici un moment prin cap că acesta este un debut. Nu am sesizat nicio stîngăcie de începător. Textul curge natural, parcă nici nu e scris, parcă e vorbit. Am avut senzaţia, la un moment dat, că stilul şi structura poveştii îmi aduc aminte de Mircea Cărtărescu, după alte 50 de pagini am verificat de mai multe ori coperta, să fiu sigură că nu este vreo traducere a unui bestseller anglo-saxon. Nu era. Era chiar Cosmin Leucuţa, un romancier în toată regula, care a ales să stea ascuns pînă acum. Nici nu am mai simţit nevoia să identific vreun scriitor care l-ar fi influenţat pe Leucuţa, deşi este evident din text că a citit mult şi temeinic înainte de a scrie acest roman.” – Andreea Tănase
Cosmin Leucuța (n. 1986) este absolvent al Facultății de Drept din cadrul Universității de Vest, Timișoara. A publicat în revista EgoPHobia trei povestiri și trei nuvele. Romanul său de debut, Laptele negru al mamei, este unul din cele două cîștigătoare ale Concursului de Debut organizat de Editura Adenium în anul 2013 (secțiunea Proză).
Volumul de debut al lui Cosmin Leucuța, „Laptele negru al mamei” va fi prezentat sâmbătă, pe 4 aprilie, de la ora 12:00, la Arad, în incinta librăriei Cărturești. La evenimentul de prezentare a cărții vor participa: Cosmin Leucuța, Daniel Șandru (director editorial Adenium), Gabriel Cheșcu (redactor-șef Adenium). Evenimentul va fi moderat de Andrei Giurgia.
(material realizat de Maria Morariu)

miercuri, 1 aprilie 2015

„Iubesc FILMUL ROMÂNESC” - o campanie marca SFR TIMPUL






„Iubesc filmul românesc” este o campanie marca Serile Filmului Românesc TIMPUL și vine
 în sprijinul promovării producțiilor cinematografice românești din toate timpurile.
 Campania începe în mediul online, iar apoi se va muta în offline, în tot Iașul, cu scopul de a-i 
informa pe iubitorii de film despre apropierea festivalului SFR TIMPUL, care va avea loc între 
6 și 10 mai. Scopul campaniei este acela de a face publicul și iubitorii de film să se asocieze
 cu filmele românești preferate și de a le promova.
Festivalul Serile Filmului Românesc TIMPUL este un eveniment inițiat și organizat de 
Asociația Studenților Jurnaliști Iași și Asociația Revistei TIMPUL și produs de Adenium.
Ediția din 2015 îi este dedicată actorului George Mihăiță și îi are ca susținători pe actorul 
Adrian Păduraru și criticul de film Irina Margareta Nistor.