luni, 23 noiembrie 2015

Top vânzări Adenium la Gaudeamus 2015

În perioada 18- 22 noiembrie 2015, Adenium a participat la Târgul internațional Gaudeamus- carte de învățătură cu un program special de evenimente și cu o bogată ofertă de carte.
Pe primul loc în topul vânzărilor s-au situat în acest an două colecții. Este vorba despre Headline, o colecție inaugurată în 2015 dar care a reușit să capteze deja atenția cititorilor, din care au fost lansate două noi titluri: „Dialogul religiilor în Europa unită”, coordonatori Iulia Badea Guéritée și Alexandru Ojică, și „Sfinxul rus. Idei, identități și obsesii”, de Ioan Stanomir.
Pe aceeași treaptă a succesului, dar bucurându-se deja de tradiție vorbim de vânzări de top ale cărților pentru copii editate de Adenium.
Cele mai vândute titluri din acest domeniu au fost: colecția Căsuța fermecată în cadrul căreia s-a evidențiat Adela Dobran cu „Bucuriile iernii”, ilustrate de Anda Cofaru, volumul „Iarna cu Moș Crăciun”, autor Aurora Georgescu, ilustrații de Șerban Andreescu și, bineînțeles, deja binecunoscuta serie dedicată tuturor vârstelor,„O inimă de Broscuță”, de Gheorghe Vîrtosu, ilustrată de Ciprian Ovidiu Dudaș. A încântat copiii făcându-i să-și dorească să o ia cu ei acasă cartea în limba engleză „Sarinne & Elenore and their splendid first adventure”, autor Andreea Chirica, ilustrații de Anda Cofaru (Ansheen).
Volumul  „Scrieri (1914-1926)”, de Antonio Gramsci, care inaugurează colecția Biblioteca Gramsciana, s-a bucurat de succes încă de la lansare. În top se înscriu și volumele „Je suis Charlie? Regândirea libertății în Europa multiculturală”, coordonat de Sorin Bocancea, „Castelul din Carpați”, adaptare în benzi desenate după romanul omonim de Jules Verne, dar și colecția Christia, care propune volume atent selecționate, ce cuprind scrieri de spiritualitate ortodoxă.
În cele cinci zile de târg, Adenium a organizat zece evenimente, care au adus în prim plan noutățile editoriale. Toate volumele sunt disponibile în librării și pe site-ul Adenium.

www.adenium.ro

Vasluienii și-au onorat OAMENII TIMPULUI!




Sâmbătă, 21 noiembrie, a avut loc Gala Locală OAMENII TIMPULUI din Județul Vaslui. Evenimentul a avut loc la Muzeul Județean „Ștefan cel Mare”. Cu această ocazie, comunitatea locală a putut să își prezinte reverența în fața nominalizaților locali: Dan Ravaru (Literatură), Corneliu Porumboiu (dublu nominalizat: Arte și Diplomație publică), Ionel Miron (Educație și cercetare), Mihai Popa (Societate civilă), Oltea Rășcanu-Gramaticu (Memorie și istorie), Cătălin Striblea (Jurnalism), Rareș Roșca (Tinere valori), Aurora Popa (Sănătate) și Vlad Alexandru Boboc (Antreprenoriat). „Campania OAMENII TIMPULUI înseamnă, înainte de toate, o invitație adresată comunității de a contribui la identificarea, recunoașterea și promovarea personalităților de excepție și a proiectelor susținute de acestea. Fiecare Gală Locală este un exercițiu al excelenței, pe care îl înfăptuim împreună, conturând, practic, reperele unei veritabile comunități de prestigiu. Conferim astfel sens, la nivelul fiecărei comunități incluse în proiect, misiunii pe care am asumat-o, aceea de a prelua trecutul, de a premia prezentul și de a pregăti, în acest fel, viitorul. Felicităm nominalizații de la Vaslui și îi așteptăm la Gala Extraordinară de la Iași, de pe 12 decembrie”, a declarat prof. univ. dr. Daniel Șandru, Directorul Revistei TIMPUL.
Momentul artistic de la finalul evenimentului a fost susținut de Grupul Dialog. Prezentatorul Galei de la Vaslui a fost jurnalistul Cătălin Sava.
Partenerii Galei Locale OAMENII TIMPULUI de la Vaslui au fost: Muzeul Județean „Ștefan cel Mare” Vaslui, Monitorul de Vaslui și Florăria Happy.

REVISTA DE CULTURĂ CONTEMPORANĂ TIMPUL ANUNȚĂ NUMĂRUL SPECIAL DIN DECEMBRIE

COMUNICAT DE PRESĂ
REVISTA DE CULTURĂ CONTEMPORANĂ TIMPUL ANUNȚĂ NUMĂRUL SPECIAL DIN DECEMBRIE


Înființată acum 139 de ani, la data de 15 martie 1876, revista de cultură contemporană Timpul a devenit un reper nu doar din perspectiva istoriei culturale a României, ci și din aceea a istoriei presei moderne românești și a spațiului public de care aceasta a fost legată în mod indeniabil. Cu o tradiție marcată de numeroase personalități, de la Mihai Eminescu și I.L. Caragiale până la Ioan Slavici și A.D. Xenopol, Timpul reprezintă, și în România contemporană, un veritabil indicator al evoluției mediului nostru cultural și intelectual.
Reușind să-și mențină periodicitatea aparițiilor și galeria colaboratorilor din țară și străinătate, revista mizează pe un spațiu al dezbaterilor pe teme literare, civice, sociale și politice, cu implicarea unor nume consacrate ale culturii românești contemporane, și pe o rampă de lansare a noilor nume ale literaturii și publicisticii românești de astăzi.
Daniel Șandru, directorul revistei TIMPUL: „Ca și anul trecut, în ideea susținerii Campaniei Oamenii Timpului, ce se va finaliza cu Gala Extraordinară de pe 12 decembrie, revista de cultură contemporană Timpul va cumula numerele pentru lunile noiembrie, respectiv decembrie într-o ediție specială, ce va apărea în format caiet, urmând a fi lansată pe data de 10 decembrie. Cititorii noștri vor putea regăsi, în paginile acestui număr dublu, special, pe lângă rubricile deja consacrate, o prezentare a Campaniei Oamenii Timpului, precum și analize retrospective asupra anului 2015, cu privire la domeniul literaturii, al filosofiei, al politicii, al cinematografiei și al teatrului, al arhitecturii, al muzicii. Suntem convinși că și ediția specială din 2015 se va bucura de aprecierea publicului cititor, așa cum s-a întamplat și anul trecut, când am lansat acest concept editorial.”
George Bondor, redactor-șef al revistei de cultură contemporană TIMPUL: „La final de an vom avea din nou un număr dublu, care va apărea în ediție de lux, marcând astfel atât Gala Oamenii Timpului, cât și intrarea în al 140-lea an de existență a revistei Timpul. În acest număr consistent vor fi analizate evenimentele culturale și politice recente, dar totodată editorii coordonatori și cronicarii permanenți ai revistei vor realiza retrospective ale anului cultural 2015. Este momentul bilanțului de la finalul anului, un an mai agitat decât ne-am fi așteptat, cu o bună agitație din perspectivă culturală, însă cu o nedorită avalanșă de evenimente în plan social-politic. În aceste vremuri tulburi, Timpul își propune să continue politica editorială de promovare a adevăratelor valori și de analiză echidistantă a lumii de azi, uzând de bunul simț critic.”



Carte eveniment la Editura Adenium: „Scrieri (1914-1926)”, de Antonio Gramsci

gramsci-1
Antonio Gramsci este, după Niccolò Machiavelli, al doilea mare gânditor politic italian publicat și tradus în Italia și în străinătate. Gramscianismul reprezintă un fenomen cultural recunoscut la nivel mondial, ce se regăsește în țări ca Marea Britanie, SUA, India sau America Latină.
gramsci-copertaPrin volumul „Scrieri (1914-1926)”, Antonio Gramsci revine în spațiul românesc cu articole publicate în presa socialistă italiană. Cititorul român are prilejul să întâlnească un mare spirit al gândirii marxiste italiene și mondiale, a cărui influență a trecut dincolo de cercurile comuniste, devenind un reper pentru stânga și dreapta contemporane. Volumul apare în traducerea Ioanei Cristea Drăgulin și este îngrijit de Guido Liguori şi Sabin Drăgulin.
Pentru ca destinul intelectual al lui Gramsci în cultura română să aibă un parcurs fericit, Adenium a inițiat colecția „Biblioteca Gramsciana”, în care se vor publica traduceri din opera lui Gramsci și alte lucrări de referință. Coordonatorul acestei colecții este conf. univ. dr. Sabin Drăgulin (Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” din București), iar comitetul științific este alcătuit, în ordine alfabetică, de: Vito Buono (Centrul interuniversitar de cercetare a studiilor gramsciene al Universității „Aldo Moro” din Bari), Angelo Chielli (Universitatea „Aldo Moro” din Bari), Ioana
Cristea Drăgulin (doctor în științe politice), Angelo d’Orsi (Universitatea din Torino), Lea Durante (Universitatea „Aldo Moro” din Bari), Guido Liguori (Universitatea din Calabria), Laura Mitarotondo (Universitatea „Aldo Moro” din Bari), Gheorghe Stoica (Universitatea din București) și Silvio Suppa (Universitatea „Aldo Moro” din Bari).
sabin-dragulinProf.univ.dr. Daniel Șandru, director editorial Adenium: „Antonio Gramsci e puțin cunoscut în spațiul intelectual românesc, iar primul volum apărut în Colecția Biblioteca Gramsciana, coordonată de politologul Sabin Drăgulin și susținută de Universitatea „Aldo Moro” din Bari, având titlul „Scrieri (1914-1926)”, apare în premieră în România, conținând texte scrise de gânditorul italian în perioada de tinerețe. Traduceri fragmentate ale scrierilor gramsciene, episodice înainte de 1990, s-au concentrat asupra textelor semnate de Gramsci în perioada de maturitate, încât efortul Editurii Adenium, care va fi unul linear și cronologic, va contribui, credem, la o descoperire și receptare adecvată a ideilor susținute de acest intelectual de stânga, fie de poziții asumat ideologice, fie de pe poziții critice.”
Cartea a fost lansată de Adenium sâmbătă, 21 noiembrie, în cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus – Carte de învăţătură, în Pavilionul Central Romexpo. Au participat Sabin Drăgulin, prof. Ennio Triggiani (director al Departamentului de Științe Politice, din cadrul Universității „Aldo Moro” din Bari), prof. Angelo Chielli (Universitatea „Aldo Moro” din Bari), Vito Buono (Centrul interuniversitar de cercetare a studiilor gramsciane, a Universității „Aldo Moro”din Bari). Evenimentul a fost moderat de Gabriel Cheșcu, redactor-șef Adenium.

http://www.adenium.ro/search?orderby=position&orderway=desc&search_query=gramsci&submit_search=Cautare

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.467481690121063.1073741938.140514082817827&type=3&notif_t=like

joi, 19 noiembrie 2015

Un nod gordian: Minorităţile în context legislativ internaţional

Un nod gordian



coperta 1

Chestiunea minorităţilor naţionale e una mereu actuală, de multe ori ea făcînd diferenţa dintre pace şi război, un veritabil nod gordian.
Prin volumul “Minorităţile în context legislativ internaţional”, apărut recent la editura Adenium, Roxana- Alina Petraru, lector universitar la Facultatea de Drept din cadrul Universităţii “Petre Andrei” din Iaşi, încearcă o tratare cît mai cuprinzătoare a temei. Autoarea susţine: “Interpretarea eronată a naturii individuale a drepturilor minorităţilor naţionale poate avea finalităţi periculoase, diametral opuse principiului suveranităţii statelor. În acest context pot apărea probleme şi în înţelegerea unui principiu fundamental al dreptului internaţional public, principiul autodeterminării popoarelor. Fără îndoială, drepturile minorităţilor naţionale sunt drepturi individuale, şi nu colective.”
Este analizată problema juridică a minorităţilor în lume, dar cu aplecare specială asupra Republicii Moldova şi a României. Roxana- Alina Petraru nu se rezumă doar la o expuneri şi concluzii ştiinţifice, neutre pînă la răceală, ci, lucru de apreciat,propune punctual modificări ale legislaţiei, care să armonizeze situaţia şi să elimine echivocurile. Este interesantă luarea în calcul a unor noi minorităţi de la noi, cum e cea chineză.
“Cartea Roxanei Petraru aruncă o lumină nouă, cea din ochii juristului experimentat, asupra normelor care au guvernat şi guvernează în lume statutul şi rolul minorităţilor naţionale. Lucrarea nu este doar o altă carte pe o temă vizată de mulţi autori, ci o contribuţie notabilă într-un peisaj istoriografic divers şi policrom.”, a afirmat Cătălin Turliuc.
“Minorităţile în context legislativ internaţional” (pe net aici http://www.adenium.ro/colectia-colloquium/252-minoritile-in-context-legislativ-internaional.html) este o carte utilă nu doar juriştilor. Merită să fie citită şi de politicieni, şi de ziarişti, şi, în fond, de oricine împins de nevoia de-a cunoaşte complexitatea mersului contemporaneităţii.

Istoricul Mioara Anton a fost cel de-al treilea invitat al Colocviilor OAMENII TIMPULUI


Istoricul Mioara Anton a fost invitatul Colocviilor OAMENII TIMPULUI din această săptămână. Conferința „Comunismul în postcomunism. Nostalgii și nostalgici” s-a desfășurat la Muzeul Unirii din Iași, la eveniment participând în special reprezentanți ai generației tinere. „Nostalgia comunismului a apărut și pe fondul instabilității economice și politice înregistrate în cei 25 de ani de tranziție. Sunt mai multe segmente generaționale în care întâlnim acest fenomen: generația fondatorilor, cei care au instaurat regimul comunist în România, generația celor care au crescut și au fost educați în sistemul valorilor staliniste din anii ’50, în această generație fiind incluși Ion Iliescu și toți cei care au gravitat în jurul domniei sale, și generația X sau generația decrețeilor, a celor născuți după 1966, care s-au regăsit în număr mare pe străzi la Revoluție. Așadar, e un fenomen firesc, care apare pe fondul unei instabilități, dar nu exprimă întoarcerea la un fenomen politic”, a declarat conf. univ. dr. Mioara Anton, cercetător științific principal în cadrul Institutului de Istorie „Nicolae Iorga” – Academia Română, coordonator al Programului IV de cercetare „România și Europa în secolul XX”. Domnia sa este și membru al Juriului Național OAMENII TIMPULUI – categoria Memorie și istorie. Moderatorul evenimentului a fost prof. univ. dr. Sorin Bocancea, editor coordonator al paginilor „Polis” din Revista TIMPUL.
Următorul Colocviu OAMENII TIMPULUI va avea loc miercuri, 25 noiembrie, ora 14.30, în Aula Colegiului Național Iași. Invitatul special al Colocviului va fi scriitorul Radu Vancu, iar moderator prof. dr. Nicoleta Munteanu (Colegiul Național Iași). Evenimentul va fi realizat în parteneriat cu ALECART.

miercuri, 18 noiembrie 2015

„CARTEA MEA VĂ INVITĂ SĂ REDESCOPERIŢI VALORILE COPILĂRIEI”. Adina Chirica

  • „Cartea mea vă invită să redescoperiţi valorile copilăriei”
    ADINA CHIRICA LA LANSAREA CĂRŢII DE LA LIBRĂRIA MERLIN BOOKS & TOYS / FOTO: ANDREI CHIRICA
  • „Cartea mea vă invită să redescoperiţi valorile copilăriei”
    ADINA CHIRICA, IRINA-MARGARETA NISTOR ŞI ANDA ANSHEEN / FOTO: ANDREI CHIRICA
  • „Cartea mea vă invită să redescoperiţi valorile copilăriei”
    "SARINNE & ELENORE" / FOTO: ANDREI CHIRICA
  • „Cartea mea vă invită să redescoperiţi valorile copilăriei”
    LUMEA POVEŞTII LUI SARINNE / FOTO: ANDREI CHIRICA



„Sarinne & Elenore and their splendid first adventure” este o poveste despre o fată şi pisica ei, creionată cu multe creaturi ale pădurii, o poveste despre curaj şi prietenie, scrisă în limba engleză de Adina Chirica şi ilustrată admirabil de Anda Ansheen. A ieşit din tipar şi vă aşteaptă să o răsfoiţi. Autoarea debutează editorial cu această aventură, fiind o împătimită iubitoare de animale, de natură. Povestea îi va cuceri pe cei mici, iar imaginile le vor colora visele. Cartea a apărut la editura Adenium şi o puteţi găsi la standul editurii de la târgul Gaudeamus (18-22 noiembrie, Romexpo). Înainte de târg am stat de vorbă cu autoarea despre trăirile, emoţiile, experienţele personajelor sale.

Pentru început, cine eşti tu, dragă Adina Chirica?
Sper să nu pot răspunde la întrebarea asta niciodată complet, astfel încât să-mi rămână mereu o mică parte din mine care să mă surprindă. E frumos să te cunoști și să ai încredere în cine ești, dar e la fel de frumos să nu îți impui limite, să crești și să te autodepășești zilnic câte puțin. Îmi place să cred că suntem infiniți. Revenind puțin cu picioarele pe pământ, sunt o femeie, mamă, soție, copil, uneori artist, uneori economist, deseori copywriter (cam de 10 ani), oscilez continuu între aspectele practice, ușor tradiționale ale personalității mele și cele artistice. Sunt un om simplu și cu mult bun-simț (dacă doar asta și-ar aminti cineva cândva despre mine, tot ar fi bine).

Eşti o tânără mamă cu diverse preocupări. Mamele responsabile îşi cresc copiii cu drag. Tot ele parcă au mai multă imaginaţie, mai mult timp la dispoziţie, idei mai multe, atunci când vor să facă ceva, când nu se mulţumesc doar să crească copilul. Sunt multe mame care-şi reorientează priorităţile odată cu apariţia lui. Eşti de acord? Şi tu faci la fel?
A fi mamă produce un shift mental extraordinar. Se schimbă valori, preferințe, modalități de a petrece timpul liber. Acea mogâldeață pătrunde tiptil, tiptil în lumea ta și deodată te trezești că ți-a acaparat aproape tot – un lucru atât de mic produce o schimbare atât de mare. În primul an, de la nașterea copilului, am simțit că nu mai am timp să fac nimic. A durat ceva până să ne acordăm la o melodie comună în care fiecare să se bucure de câteva minute separat pentru a reveni la vechi sau mai noi obiceiuri. A fost clar o reorientare a priorităților, am redescoperit micile plăceri ale vieții precum un zâmbet când te aștepți mai puțin, aventura de a petrece o după-amiază împreună cu tati și bebe (acum mult mai palpitantă decât orice călătorie, concert sau sport extrem în aer liber – deși mi-ar plăcea să mai încerc și asta cândva, și prețiozitatea timpului. Nici nu se pune problema de a avea mai mult timp la dispoziție, dar pur și simplu nu mai ai timp de pierdut. Trebuie să te bucuri de fiecare minut, să-l valorifici și să-l oferi ca exemplu celui mic. Cartea aceasta a fost o promisiune făcută mie în acest sens.

O carte pentru vise colorate
Ai scris o carte pentru copii, în limba engleză. Ai „premeditat-o”? Când te-ai gândit să scrii una? Care e cronologia?
Cronologia e destul de alambicată, dar hai să încerc. Acum patru ani lucram la o agenție de publicitate, aveam zile interminabile, satisfacții minime și pentru că eram într-o veșnică căutare de idei, dormeam cu carnețelul deasupra capului doar, doar...  Și uite așa, într-o noapte, m-a vizitat Sarinne. Într-un vis semitreaz. Și pisica Elenore și bufnița pusă pe dirijat orchestre. Am avut viziunea întregii povești cap-coadă. M-am culcat la loc, totuși. A doua zi, am pus totul pe hârtie vers cu vers, toate aproape identice cu cele din cartea de acum. Este versiunea aproape originală a momentului de inspirație de atunci. Faptul că mi-am amintit atât de bine acel vis era un semn că nimic nu trebuie schimbat din el, poate doar îmbogățit pe ici colo. Pentru mine, din toți cei 10 ani de adunat idei, acesta a fost momentul inspirației supreme. Și atunci mi-am zis că, indiferent cât de greu ar fi parcursul, această poveste trebuie să vadă tiparul. Parcursul a fost greu, am schimbat ilustratori, noțiuni naive despre prietenie și creație, însă cartea este în sfârșit un vis împlinit. Și asta e tot ce contează până la urmă.

De ce în engleză?
Așa a fost momentul. Așa „mi-a venit” povestea în minte, ca să zic așa. Nu am vrut să filtrez nimic, să adaptez nimic. Cu inspirația nu te joci! O lași să curgă, să te conducă cum și unde vrea ea. Primul vers mi-a venit în engleză și următorul la fel. Decizia fusese luată. Iubesc limba română, sper să am ocazia să scriu multe povești și în română. Dar povestea asta e în engleză. Uite așa! Că așa a vrut ea! În plus, cred că e foarte educativă și ca mesaj, și ca abordare, mai ales că trăim vremea generațiilor precoce care la cinci ani deja vorbesc fluent engleza și reproduc, în contexte perfecte, replici, spre exemplu, din filme.

Eşti mamă, ai o fetiţă de doi ani, Sara. Personajul tău se numeşte Sarinne. Te-ai gândit când ai scris povestea că vei avea o fată? Ţi-ai imaginat-o?
E ciudat cum s-au nimerit sau, mai bine zis, potrivit lucrurile. Numele personajului principal al cărții a fost dat cu mult înainte să se nască fiica mea, nici nu știu dacă era în plan. Numele a fost de inspirație franceză. Nu mai știu când sau cum mi-a trecut pe la urechi și mi s-a părut perfect. Pe Sarinne mi-am imaginat-o brunetă, tunsă scurt, într-un stil tot şic, franțuzesc. Fiica mea este blondă cu părul ușor ondulat, iar numele ei – Sara - mi-a fost inspirat de o fetiță de origine arabă pe care am cunoscut-o cândva la o grădiniță unde am lucrat. Cu toate acestea, pe Sara o strig Sari prin casă și prima oară când le-am pus una lângă alta – cartea și copilul - am descoperit ca au foarte multe lucruri în comun. Poate datorită faptului că amândouă sunt o părticică din mine. Singura diferență este că Sarinne a fost creată de mine bucățică cu bucățică și a ieșit exact cum m-am așteptat, fiica mea mi-a întrecut demult așteptările din toate punctele de vedere. Nici nu aveam cum să-mi imaginez un copil mai frumos și mai bun!

Sara a fost primul tău cititor presupun. Ce părere a avut?
Sara a urmărit atent toate animalele din poveste și a fost nerăbdătoare să răsfoiască paginile pentru a ajunge la final. Deocamdată, nu știu dacă îi este foarte clar ce se întâmplă în poveste, dar vestea bună e că mai are timp destul să o înțeleagă (poate chiar să o perceapă în fiecare etapă a vieții ei în mod diferit). E un cadou al meu pentru ea pe care îl poate primi și reprimi în fiecare an de ziua ei sau în orice altă zi.

Vorbeşte-mi despre ilustraţia cărţii. I-ai sugerat Andei cum ai vrea să fie desenul sau ea e cea care a hotărât povestea ilustrată?
Povestea a fost imaginată de mine mai întâi vizual. Primele versuri aveau deja imaginea atașată. Mi-am imaginat formatul cărții, dimensiunea relativă, distribuția imaginilor pe pagini, personajele (în mare) și fiecare situație în parte. E o carte cu puțin text care se bazează foarte mult pe imagini pentru a o completa. Există un joc de perspectivă. Textul surprinde un unghi, imaginile redau tabloul complet. Așadar, imaginile joacă un rol crucial. Am colaborat inițial cu o ilustratoare tânără al cărei curaj și imaginație m-au impresionat. Din păcate drumurile noastre s-au despărțit la un moment dat și a trebuit s-o iau de la capăt. Am pus povestea undeva pe un raft în mintea mea și am renunțat o perioadă la ea. Mi-a luat mult până să o pot încredința altcuiva. Anda a fost cumva salvarea mea! Ne-am înțeles din prima secundă. Portofoliul ei era atât de frumos construit și emana atâta căldură sufletească, încât, atunci când am cunoscut-o, parcă o știam de zeci de ani, copilărisem deja cu ea. Ea a adus poveștii culoare, magie, raze de soare. Personajele desenate de ea sunt simpatice, atmosfera este veselă și colorată, iar dualitatea poveștii a fost surprinsă exact așa cum îmi doream. Este minunat să comunici atât de bine cu cineva. Ea e calmă când eu sunt pornită și câteodată și invers. Am descoperit în ea un artist și o prietenă în același timp. I-am mulțumit și îi mulțumesc în continuare pentru asta.

Doamna Irina Margareta Nistor a scris un cuvânt pe coperta IV. Cum a fost colaborarea cu ea?
Doamna Irina este un personaj. Are o personalitate extraordinară. Ar trebui făcut un film despre ea. Stai așa, chiar s-a făcut! Am abordat-o direct pe Irina-Margareta Nistor acum ceva ani când îmi doream foarte mult să pătrund în lumea filmelor pe calea subtitrărilor. I-am scris un mail extrem de sincer la care dânsa mi-a răspuns foarte rapid, într-un mod extrem de amabil. Oricine o cunoaște, știe cât este de amabilă și de blândă, iar pasiunea pentru ceea ce face nu numai că este evidentă, ia forma unei energii aparte care te molipsește. Am lucrat o vreme direct și am învățat multe, într-un timp foarte scurt. Nu e de ajuns că îi eram deja recunoscătoare pentru toată experiența pe care mi-a împărtășit-o, cum a auzit că am scris o carte s-a oferit să mă ajute. M-a pus în legatură cu editura Adenium, editură care a crezut din start în carte, s-a oferit să scrie o recomandare pe coperta cărții, m-a ajutat la lansare, a promovat-o personal. Deja este mult mai mult decât i-aș fi putut cere vreodată. Eu o numesc „îngerul livresc” al acestei cărți și sper să rămână în continuare îngerul meu păzitor.

Povestea este despre frică, curaj, despre aţi învinge temerile, despre prietenie. Având în vedere ce trăim zilele astea, tragedia #colectiv, crezi că ar trebui să învăţăm să trăim cu frica? Sau să ne înfrângem teama, aşa ca personajul tău, şi să trecem peste „obstacole”?
Există o povață minunată pe care încerc s-o urmez „the only thing you have to fear is fear itself”. În cartea mea am transformat-o în „the only thing you have to ever fear is not having the courage to follow your dreams” (singurul lucru de care ar trebui să te temi este lipsa curajului de a-ți urma visele). Cred cu tărie că fiecare zi care ne este oferită este o nouă oportunitate, cred cu tărie că oamenii ar trebui să își deschidă mințile, să îmbrățișeze diversitatea și, pe cât posibil, să își înfrângă teama de necunoscut. Cred că astfel au mai multe de câștigat decât de pierdut.
#colectiv este un subiect extrem de dificil de dezbătut pentru mine. Inima mi s-a frânt zilnic de când a izbucnit acel incendiu și, odată cu el, cred că în sufletul românilor au izbucnit o suită de sentimente, frustrări, dorințe bine ascunse până atunci. Lumea noastră este înstrăinată, învrăjbită, mânuită atent de sus astfel încât să nu observăm corzile care ne țin captivi, ci pur și simplu să ne răzbunăm unii pe alții pentru nereușite, pentru faptul că nu am știut cum să ne purtăm cu ceea ce s-a întâmplat acum 25 de ani, cum să valorificăm ce ne-a fost dat atunci. Cred că de-abia acum românul începe să se „deștepte”, să își dorească mai mult, să își asume faptul că merită mai mult, să înceteze să judece pe cel de lângă el și să încerce să-l cunoască. Victimele din #colectiv au fost copiii multora, nepoții altora, prietenii noștri, oameni valoroși și frumoși, fiecare în parte. România le-a fost mamă, și ce s-a întâmplat e ca și când o mamă nu a știut să aibă grijă de copiii ei (spunea cineva asta la televizor). Pentru prima oară de când sunt eu născută, consider că, în urma acestui eveniment, populația avut loc o reacție normală. În locul indiferenței au apărut 30.000 de oameni pe stradă, în loc de pretenții au apărut și soluții, în loc de ură a apărut și compasiune. Mai avem un drum lung, dar cred că românii au reușit deja să treacă de primul „copac din pădure”, să facă un efort uriaș. Mor de durere când mă gândesc la acel moment cumplit, dar mă bucur enorm că pot să îl trăiesc pe asta de acum, în care revoluția pornește din interior, din fiecare dintre noi, spre ceva mai bun.

În industria asta, a cărţii pentru copii, sunt mii de publicaţii pe alese. Cum  recomanzi cartea ta, „Sarinne and Elenore”? De ce ar cumpăra-o un părinte?
Cartea mea este o invitație spre a redescoperi valorile copilăriei. Copiii privesc lumea cu ochii mari, curioși, sunt frumoși și neînfricați și înving orice obstacol cu imaginație și veselie. Cred că acestea sunt calități de descoperit și redescoperit în fiecare dintre noi. Lectura unei cărți alături de copilul tău ar trebui să fie o aventură sau o călătorie plăcută, interesantă pentru amândoi. Cam asta (plus limba engleză) consider eu că aduce (nou). A fost deja citită în grădinițe și în alte contexte educative copiilor și a avut succes. Sunt multe mămici care îmi povestesc deja cum copiii lor le cer să le fie recitită cartea (prima dată în engleză, apoi tradusă), again and again. Cartea nu se ferește să folosească limba engleză din plin, cu expresii și locuțiuni poate puțin mai complicate, dar pe care copiii le vor reține (am încredere în capacitatea lor de asimilare) și nu se ferește să traducă experiențe care se vor lovi mai devreme sau mai târziu într-un mod mai accesibil lor. Până la urmă ei sunt încurajați să își urmeze instinctul și visele.
Eu sper ca această să nu fie ultima aventură a lui Sarinne și Elenore. Ele sunt două personaje care mai au atâtea de povestit copiilor, luându-i alături în aventurile lor. Și ce poate fi mai frumos decât să privești lumea prin ochii copiilor?!

Unde găsesc cei mai mici cititori cartea „Sarinne & Elenore”?
Cartea este deja disponibilă într-o multitudine de locuri din București și din țară precum rețelele Cărturești, Humanitas, CLB, Sedcom, Libris, elefant.ro, emag, merlinstore.ro și bineînțeles adenium.ro, site-ul editurii Adenium. În curând va fi disponibilă și în variantă ebook. Însă pentru a ne cunoaște mai bine, invit toți cititorii Merg.in.Bucuresti sâmbătă 21 noiembrie, la ora 10.00, la Tărgul de Carte Gaudeamus, sala Mircea Sântimbreanu, Pavilionul Central Romexpo. Așa vom putea sta de vorbă împreună, alături de oamenii minunați care mi-au fost aproape pe acest drum, de poveste.

18 Noi 2015 | scris de Aura Clara Marinescu