vineri, 11 septembrie 2015

Adela Dobran despre Bucuriile copiilor





1.De când scrii poezii pt copii?

Adela Dobran:     Poezia a reprezentat pentru mine, dintotdeauna, un regal literar, forma sublimă de manifestare a sensibilitații creatoare. Literatură pentru copii, scriu de la 10-11 ani și am continuat să scriu de-a lungul timpului, cu aceeași plăcere ca la vârsta copilariei. Îmi amintesc cu bucurie, că eram în clasa a IV-a, când, în timpul orelor de școală, am scris prima poezie ,,Veverița Alunița’, inspirată fiind de scena reală care s-a petrecut sub ochii mei, în parcul orașului natal.
   Specific că de mic copil vorbeam în versuri, obicei pe care l-am păstrat și mă însoțeste și acum.

2. De ce scrii literatură pentru copii?
   Ce te-a îndemnat să descoperi acest domeniu literar?
   Când ai timp să scrii?

  Adela Dobran:   Simplu. Lumea copilariei este un spațiu maticeal, securizat din punct de vedere spiritual. Este un spațiu în care totul devine posibil.
   Imaginația guvernează lumea copiilor, iar eu am rămas ca vârstă interioară... un copil.             În acest spațiu mă pot transforma total, fără că nimeni și nimic să mă poată atinge sau răni.           
   Așadar, a scrie poezii pentru cei mici este pentru mine, o formă de evadare din cotidian și în același timp o binefăcătoare terapie prin râsul pe care mi-l stârnește propria mea imaginație debordantă.
   Când scriu? Noaptea, mai ales, când am prilejul să rămân cu mine însămi,  să cobor in adâncurile mele, să-mi sondez sufletlul și să mă reântâlnesc, în tăcere cu sufletul meu de copil.

3.Ce anume te inspiră?
    Adela Dobran:   Așa cum am mai spus, de când mă știu, iubesc poezia. Copilăria mea, petrecută pe meleagurile însorite ale Sudului, a rămas ermetizată în sinele meu, cu multitudinea de culori  ale florilor, cu gâze și insecte, cu fâlfâit de aripi de păsări, zumzetul albinelor sau cu susurul cristalin si fermecator al Argeșului, în șaga jocului de care nu mă mai săturam niciodată sau cu aromele ispititoare ale florilor din grădina bunicilor sau cele ale bucătăriei mamei mele.Toate acestea au rămas în germinație în sufletul meu...
    Orice întămplare hazlie din copilăria fiului meu sau simpla observare a tot ceea ce este viu si mișcă îmi animă imaginația.
Acesta este uriașul rezervor care îmi alimentează inspirația.

4. Cum se reflectă formația ta de psihoterapeut în scrierile tale?

      Adela Dobran:   Ca principiu, cred că, într-o măsură mai mare sau mai mică, profesia pe care o practicăm, ne influențează ca mod de raportare la noi înșine și la cei din jurul nostru.
       Cu atât mai mult, formația de psiholog și psihoterapeut. Lucrez de ani buni la cabinet ,cu copiii, identific situațiile cu care aceștia se confruntă, le înțeleg nevoile și de fiecare dată vin în întîmpinarea sulfelului lor înercat , cu multă iubire. Este o relație bivalentă între scrierile mele( al căror pivot sunt eu ) și micii receptori, copiii.
      Bivalență, în sensul că mesajul scrierilor mele are această intenție formativă în sens coercitiv, dar și terapeutic. Asta pe de o parte. Pe de altă parte, copiii prin structura lor, prin felul în care reacționează sau recepționează mesajul estetic, îmi oferă noi surse de inspirație, noi orizonturi de epxlorare și exploatare, câmpuri noi de atitudini creatoare.
       Poeziile au și rolul de oglindire, copiii regăsindu-se în multe din întâmplările personajelor care animă poezia sau în mesajele pe care acestea le transmit, așadar poezia are și o funcție terapeutică.

  5. Cum a fost primit de catre cei mici volumul ,,Povețe cu multe fețe’’?

   Adela Dobran:  Pentru cei mici, lansarea cărtii a fost un eveniment emoționant (ca si pentru  mine), dar si savuros, deoarece au simțit imediat comicul de situație din epicitatea textului si din jocul rimelor, al limbajului. Ilustrațiile care însotesc cartea au generat momente de amuzament sau de emoție ( în funcție de specificul ficareia în parte), dar si dezbateri intersante. Ei sunt capabili să pună întrebari pertinente, pentru noi, de multe ori neașteptate și să problematizeze un mesaj în manieră originală, într-un firesc comunicațional fermecător.
    Apariția și lansarea cărții a fost posibilă datorită implicării efective a  echipei editurii Adenium din Iași, cu participarea excepțională a maestrului Gheorghe Zamfir.
    Prezența maestrului Gheorghe Zamfir a umplut de culoare și strălucire, momentul lansării cărții, printr-o explozie de reacții spontane și deosebit de inspirate, care au făcut deliciul copiilor.
   Maestrul naiului  și nu numai, a cântat, a recitat, a interacționat cu cei mici, stârnindu-le atât emoție cât și hohote de râsete.


6.Ce te-a determinat să-i dai acest titlu?

Adela Dobran:  Titlul s-a născut firesc, din însăși menirea fundamentală a cărții, aceea de a povățui, de a trasa ideatic norme de conduită, atitudini de viață. Am optat pentru un titlu rimat si ritmat pentru că am dorit ca el să apropie copilul de mesajul cărții, prin forța educativă a ludicului,


7.Ce surprize ne pregătești?


Adela Dobran:  Surprizele deconspirate nu mai reprezintă surprize, însă pot să vă spun că am în șantier un material destinat celor mici, care va apărea curând, în prag de iarnă. 

Interviu realizat de Roxana Petraru


Puteți cumpăra cărțile Adelei Dobran de aici:

http://www.adenium.ro/search?orderby=position&orderway=desc&search_query=dobran&submit_search=Cautare

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu