marți, 22 septembrie 2015

Interviu cu Adela Dobran, autoarea cărții „Povețe cu multe fețe”


A scrie poezii pentru cei mici este pentru mine, o formă de evadare din cotidian și în același timp o binefăcătoare terapie prin râsul pe care mi-l stârnește propria mea imaginație debordantă.”

De când scrii poezii pentru copii?

Poezia a reprezentat pentru mine, dintotdeauna, un regal literar, forma sublimă de manifestare a sensibilității creatoare. Literatură pentru copii, scriu de la 10-11 ani și am continuat să scriu de-a lungul timpului, cu aceeași plăcere ca la vârsta copilariei. Îmi amintesc cu bucurie că eram în clasa a IV-a, când, în timpul orelor de școală, am scris prima poezie „Veverița Alunița”, inspirată fiind de scena reală care s-a petrecut sub ochii mei, în parcul orașului natal. Specific că de mic copil vorbeam în versuri, obicei pe care l-am păstrat și care mă însoțește și acum.

De ce scrii literatură pentru copii?

Simplu. Lumea copilăriei este un spațiu matriceal, securizat din punct de vedere spiritual. Este un spațiu în care totul devine posibil. Imaginația guvernează lumea copiilor, iar eu am rămas ca vârstă interioară... un copil. În acest spațiu mă pot transforma total, fără ca nimeni și nimic să mă poată atinge sau răni.
Așadar, a scrie poezii pentru cei mici este, pentru mine, o formă de evadare din cotidian și în același timp o binefăcătoare terapie prin râsul pe care mi-l stârnește propria mea imaginație debordantă.
Când scriu? Noaptea, mai ales, când am prilejul să rămân cu mine însămi, să cobor în adâncurile mele, să-mi sondez sufletul și să mă reîntâlnesc, în tăcere cu sufletul meu de copil.

Ce anume te inspiră?

Așa cum am mai spus, de când mă știu, iubesc poezia. Copilăria mea, petrecută pe meleagurile însorite ale Sudului, a rămas ermetizată în sinele meu, cu multitudinea de culori ale florilor, cu gâze și insecte, cu fâlfâit de aripi de păsări, zumzetul albinelor sau cu susurul cristalin și fermecător al Argeșului, în șaga jocului de care nu mă mai săturam niciodată sau cu aromele ispititoare ale florilor din grădina bunicilor sau cele ale bucătăriei mamei mele. Toate acestea au rămas în germinație în sufletul meu...
Orice întâmplare hazlie din copilăria fiului meu sau simpla observare a tot ceea ce este viu și mișcă îmi animă imaginația.
Acesta este uriașul rezervor care îmi alimentează inspirația.
interviu Adela Dobran

Cum se reflectă formația ta de psihoterapeut în scrierile tale?

Ca principiu, cred că, într-o măsură mai mare sau mai mică, profesia pe care o practicăm, ne influențează ca mod de raportare la noi înșine și la cei din jurul nostru. Cu atât mai mult, formația de psiholog și psihoterapeut. Lucrez de ani buni la cabinet, cu copiii, identific situațiile cu care aceștia se confruntă, le înțeleg nevoile și de fiecare dată vin în întâmpinarea lor cu multă iubire.
Este o relație bivalentă între scrierile mele (al căror pivot sunt eu) și micii receptori, copiii. Bivalență, în sensul că mesajul scrierilor mele are această intenție formativă în sens coercitiv, dar și terapeutic. Asta pe de o parte. Pe de altă parte, copiii prin structura lor, prin felul în care reacționează sau recepționează mesajul estetic, îmi oferă noi surse de inspirație, noi orizonturi de epxlorare și exploatare, câmpuri noi de atitudini creatoare.
Poeziile au și rolul de oglindire, copiii regăsindu-se în multe din întâmplările personajelor care animă poezia sau în mesajele pe care acestea le transmit. Poezia are, deci, și o funcție terapeutică.

Cum a fost primit de către cei mici volumul „Povețe cu multe fețe”?

Pentru cei mici, lansarea cărții a fost un eveniment emoționant (ca și pentru mine), dar și savuros, deoarece au simțit imediat comicul din text, din jocul rimelor, al limbajului. Ilustrațiile care însoțesc cartea au generat momente de amuzament sau de emoție (în funcție de specificul fiecăreia în parte), dar și dezbateri intersante. Ei sunt capabili să pună întrebari pertinente, de multe ori neașteptate și să problematizeze un mesaj în manieră originală, într-un firesc comunicațional fermecător.
Apariția și lansarea cărții a fost posibilă datorită implicării efective a echipei editurii Adenium din Iași, cu participarea excepțională a maestrului Gheorghe Zamfir.
Prezența maestrului Gheorghe Zamfir a umplut de culoare și strălucire, momentul lansării cărții, printr-o explozie de reacții spontane și deosebit de inspirate, care au făcut deliciul copiilor. Maestrul naiului și nu numai, a cântat, a recitat, a interacționat cu cei mici, stârnindu-le atât emoție, cât și hohote de râs.
Povete cu multe fete

Ce surprize ne pregătești?

Surprizele deconspirate nu mai reprezintă surprize, însă pot să vă spun că am în șantier un material destinat celor mici, care va apărea curând, în prag de iarnă.
Volumul de poezii pentru copii „Povețe cu multe fețe”, autor Adela Dobran, ilustrații de Anda Cofaru, a apărut la editura Adenium, în colecția „Căsuța fermecată” și este disponibil atât în format tipărit, cât și digital.
Puteți citi o recenzie a acestui volumul 
http://www.mamicamea.ro/carti/recenzie-de-carte-cu-poezii-pentru-copii-povete-cu-multe-fete.html


Sursa: http://www.mamicamea.ro/interviu/interviu-cu-adela-dobran-autorea-povete-cu-multe-fete.html#ixzz3mRs6uGTg

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu